- J.H. Kielastraat 27 3465 KV, Driebruggen
Lesgeven & faciliteren
DENSA heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in het ontwikkelen en geven van cursussen, onder andere op het gebied van leerplicht en voortijdig schoolverlaten.
DENSA heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in het ontwikkelen en geven van cursussen, onder andere voor het bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten. Deze cursussen zijn aangeboden via de Bestuursacademie, Segment of op maat uitgevoerd voor opdrachtgevers.
Verder zijn er cursussen ontwikkeld en gegeven op het gebied van:
Passend onderwijs
De rol van gemeenten binnen het sociale domein
Ketensamenwerking
Social return on investment
Ook zijn onze adviseurs graag geziene sprekers bij congressen en geven inleidingen bij symposia. Met enige regelmaat wordt DENSA gevraagd de rol van neutrale voorzitter van vergaderingen op zich te nemen. Het gaat hierbij vaak om bijeenkomsten waarbij visieontwikkeling en probleemanalyses aan de orde komen en complexe tegengestelde belangen bij elkaar moeten worden gebracht. Tenslotte is DENSA organisaties behulpzaam bij het vinden van financieringsmogelijkheden voor innovatietrajecten op basis van subsidies.
Bekijk onze reeds uitgevoerde opdrachten
WIE? | Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO, midden van het land |
ROL | Onafhankelijk voorzitter/facilitator |
WAT? | Met de juiste balans tussen positieve energie, goede sfeer, zakelijkheid en resultaatgerichtheid bestuurlijke vergaderingen faciliteren. |
WANNEER? | 2022 |
WIE? | Segment | |
ROL | Docent | |
WAT? | Docent in de opleiding onderwijsbeleid, mede steller van de lesmaterialen | |
WANNEER? | 2022 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider REA/RBO |
WAT? | Voor de samenwerking onderwijs en jeugd in de regio is een Regionale Educatieve Agenda opgesteld. DENSA verzorgt de procesbegeleiding op bestuurlijk- en beleidsniveau, het blijvend verbinden van de betrokken partijen met als doel het behalen van de gezamenlijke doelstellingen. |
WANNEER? | 2022 |
WIE? | Regio in het zuiden van het land, 725.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider en adviseur |
WAT? | Het verbinden van 16 gemeenten, 6 samenwerkingsverbanden passend onderwijs en vele onderwijs- en zorg partijen om samen (voor de voor het systeem moeilijkste categorie jongeren) tot maatwerk te komen in onderwijs en zorg. |
WANNEER? | 2022 |
WIE? | Gedragswerk |
ROL | Sparringpartner en lid kernteam |
WAT? | Landelijk inzetbare sparringpartner, adviseur en procesbegeleider op het gebied van casuïstiek, proces en samenwerkingsafspraken bij samenwerking tussen onderwijs en zorgpartijen. Lid van kernteam Gedragswerk. |
WANNEER? | 2022 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider REA/RBO |
WAT? | Voor de samenwerking onderwijs en jeugd in de regio is een Regionale Educatieve Agenda opgesteld. DENSA verzorgt de procesbegeleiding op bestuurlijk- en beleidsniveau, het blijvend verbinden van de betrokken partijen met als doel het behalen van de gezamenlijke doelstellingen. |
WANNEER? | 2021 |
WIE? | Gedragswerk |
ROL | Sparringpartner en lid kernteam |
WAT? | Landelijk inzetbare sparringpartner, adviseur en procesbegeleider op het gebied van casuïstiek, proces en samenwerkingsafspraken bij samenwerking tussen onderwijs en zorgpartijen. Lid van kernteam Gedragswerk. |
WANNEER? | 2021 |
WIE? | Regio in het zuiden van het land, 725.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider en adviseur |
WAT? | Het verbinden van 16 gemeenten, 6 samenwerkingsverbanden passend onderwijs en vele onderwijs- en zorg partijen om samen (voor de voor het systeem moeilijkste categorie jongeren) tot maatwerk te komen in onderwijs en zorg. |
WANNEER? | 2021 |
WIE? | Gedragswerk |
ROL | Sparringpartner en lid kernteam |
WAT? | Landelijk inzetbare sparringpartner, adviseur en procesbegeleider op het gebied van casuïstiek, proces en samenwerkingsafspraken bij samenwerking tussen onderwijs en zorgpartijen. Lid van kernteam Gedragswerk. |
WANNEER? | 2020 |
WIE? | Gemeente in het midden van het land, 75.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider |
WAT? | Begeleiden van afstemming tussen besturen van het voortgezet onderwijs en het maken van samenwerkingsafspraken naar de toekomst tussen de VO scholen en de gemeente |
WANNEER? | 2020 |
WIE? | Gemeente midden van het land, 75.000 inwoners |
ROL | Adviseur/procesbegeleider |
WAT? | Begeleiden van afstemming tussen besturen van het voortgezet onderwijs en het maken van samenwerkingsafspraken naar de toekomst tussen de VO scholen en de gemeente |
WANNEER? | 2019 |
WIE? | Gedragswerk |
ROL | Sparringpartner en lid kernteam |
WAT? | Landelijk inzetbare sparringpartner, adviseur en procesbegeleider op het gebied van casuïstiek, proces en samenwerkingsafspraken bij samenwerking tussen onderwijs en zorgpartijen. Lid van kernteam Gedragswerk. |
WANNEER? | 2019 |
WIE? | Adviseur/procesbegeleider |
ROL | Sparringpartner |
WAT? | Het voorzitten en begeleiden van het bestuurlijk overleg VSV, bestaande uit gemeenten en onderwijsinstellingen uit de regio. Gericht op besluitvorming met consensus en het vrijmaken van de benodigde energie om voortijdig schoolverlaten effectief te voorkomen en bestrijden en jongeren in een kwetsbare positie optimaal te ondersteunen. |
WANNEER? | 2018 |
WIE? | Regio in het noordwesten van het land, 162.000 inwoners |
ROL | Voorzitter en procesbegeleider |
WAT? | Voorzitten en faciliteren OOGO passend onderwijs-jeugdhulp |
WANNEER? | 2017 |
WIE? | Regio in het noordwesten van het land, 162.000 inwoners |
ROL | Facilitator en adviseur |
WAT? | Naar aanleiding van vastgelopen casuïstiek van jongeren zonder dagbesteding, die in veel gevallen overlast veroorzaken, zijn binnen de opdracht multidisciplinaire sessies begeleid gericht op het op gang brengen van het proces van ketensamenwerking rondom deze kwetsbare groep. Door gezamenlijke analyse van de casuïstiek en ieders rol daarin, het toepassen van verschillende werkvormen gericht op samenwerking en gebruik van de juiste theoretische onderbouwing, zijn de ketenpartners tot verbeterpunten op de huidige samenwerking en een vernieuwende aanpak voor jongeren met vastgelopen casuïstiek gekomen. |
WANNEER? | 2017 |
WIE? | Regio in het noordwesten van het land, 162.000 inwoners |
ROL | Facilitator |
WAT? | In de rol van onafhankelijk voorzitter het OOGO Passend onderwijs – Jeugdhulp voorzitten en faciliteren. |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | Regio in het noorden van het land, 430.000 inwoners |
ROL | Adviseur / facilitator |
WAT? | Organiseren en begeleiden van werksessies met gemeenten en onderwijsinstellingen om te komen tot een gezamenlijk gedragen regionaal programma VSV 2016-2021 met doelen, maatregelen, bekostiging/budgetverdeling, regie, overleg- en organisatiestructuur, bestuurlijk en werkafspraken. |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | RMC regio in de Randstad, 9 gemeenten, 1.062.000 inwoners |
ROL | Facilitator |
WAT? | Begeleiden bestuurlijk overleg voortijdig schoolverlaten, met als doel de samenwerking tussen de gemeenten en onderwijs in de regio krachtig voort te zetten in het kader van de uitbreiding van de taken van het RMC. |
WANNEER? | 2015-2016 |
WIE? | Regio in de Randstad, 3 gemeenten, 637.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider |
WAT? | Begeleiden stuurgroep passend onderwijs-jeugdhulp voor het bereiken van een goede samenwerking tussen onderwijs en gemeenten. |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | Commerciële onderwijsinstelling |
ROL | Ontwikkelaar |
WAT? | Mede ontwikkelen van een opleiding voor professionals op het gebied van verzuim, voortijdig schoolverlaten en onderwijs-arbeidsmarkt. |
WANNEER? | 2015 |
WIE? | Regio in het noorden van het land |
ROL | Facilitator |
WAT? | Begeleiden bestuurlijk overleg onderwijs en gemeenten om te komen tot een gedragen agenda voor de REA, concrete actie en een opzet van de structuur voor borging van de gemaakte afspraken. |
WANNEER? | 2015 |
WIE? | Organisatiebureau in het midden van het midden van het land |
ROL | Procesbegeleider |
WAT? | Begeleiden “bestuurlijke ronde tafels” passend onderwijs en jeugdzorg |
WANNEER? | 2013 |
WIE? | Regio westen van Nederland, 622.000 inwoners |
ROL | Voorzitter en procesbegeleider |
WAT? | Voorzitten stuurgroep en proces begeleiden bij invoering passend onderwijs en de transitie jeugdhulp waarin afspraken tussen onderwijs en gemeenten over taken, verantwoordelijkheden, verwijzingen, overdracht en financiën gemaakt worden. |
WANNEER? | 2013 |
WIE? | Bestuursacademie Nederland |
ROL | Docent / trainer |
WAT? | Lesgeven binnen vakopleiding leerplicht en RMC, opzetten en verzorgen van diverse (in company) cursussen en workshops door het hele land op het gebied van cultuurverandering, kwaliteitszorg, ketensamenwerking en regionale samenwerking. |
WANNEER? | 2005 tot en met 2015 |
WIE? | Grote gemeente in het westen van het land, 500.000 inwoners |
ROL | Facilitator |
WAT? | Begeleiden MT bij denk- en veranderingsproces resultaatgericht werken en cultuurverandering productgroep Leerlingzaken |
WANNEER? | 2012 |
WIE? | Diverse opdrachtgevers |
ROL | Dagvoorzitter / spreker / gespreksleider |
WAT? | Faciliteren workshops, fungeren als dagvoorzitter en/of gespreksleider op onze thema’s |
WANNEER? | 2005 tot en met 2013 |
WIE? | Bestuursacademie |
ROL | Docent |
WAT? | Nieuwe ontwikkelingen in het sociale domein |
WANNEER? | 2010-2012 |
WIE? | MBO |
ROL | Workshopleider |
WAT? | Workshops “Kansen door samenwerking”over de invoering van passend onderwijs in het MBO |
WANNEER? | 2012 |
WIE? | Landelijk, regionale bijeenkomsten |
ROL | Trainer / facilitator |
WAT? | Scholingsdagen voor gemeenten en samenwerkingsverbanden PO en VO in het kader van Passend onderwijs en zorg voor jeugd |
WANNEER? | 2013 |
Wij zijn u graag van dienst.
Voor vragen, neem gerust contact met ons op. Wij delen onze kennis en sparren graag met u tijdens een kopje koffie over onze inzet om uw doelen te bereiken.