- J.H. Kielastraat 27 3465 KV, Driebruggen
Onderwijs-arbeidsmarkt
DENSA richt haar dienstverlening op een samenhangende aanpak tussen overheid, ondernemers en onderwijs.
De aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt kan vanuit vele kanten worden benaderd. Of het nu gaat om de vraag van werkgevers, de aanpak van jeugdwerkloosheid of de instroom vanuit de onderkant van de arbeidsmarkt; we hebben altijd te maken met gedeelde en tegengestelde belangen. En of het nu gaat om werving en scholing van jongeren, zij-instromers, het behoud van werkenden in de sector of de uitvoering van de Participatiewet; iedere doelgroep vereist een eigen aanpak.
Gemeenten hebben een belangrijke regierol om de kloof tussen aanbod en vraag op de arbeidsmarkt te dichten.
Het invullen van die regierol vraagt het verbinden van de ambities en mogelijkheden van lokaal, regionaal en sectoraal georganiseerde partijen. Het vergt van gemeenten de nodige stuurmanskunst om hun lokale ambities in regionaal of sectoraal perspectief te realiseren. Daar komt bij dat de processen met betrekking tot vraag en aanbod op de arbeidsmarkt grotendeels autonoom verlopen en de beleidsinvloed van lokale overheden op de regionale en lokale arbeidsmarkt beperkt is.
DENSA richt haar dienstverlening op een samenhangende aanpak tussen overheid, ondernemers en onderwijs. Ons bureau stelt daarvoor beleidsnotities op, vervult de rol van projectleider en ontwikkelt projecten voor groepen die op afstand staan van de arbeidsmarkt.
Bekijk onze reeds uitgevoerde opdrachten
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | Procesbeleider REA/RBO |
WAT? | Voor de samenwerking onderwijs en jeugd in de regio is een Regionale Educatieve Agenda opgesteld. DENSA verzorgt de procesbegeleiding op bestuurlijk- en beleidsniveau, het blijvend verbinden van de betrokken partijen met als doel het behalen van de gezamenlijke doelstellingen. |
WANNEER? | 2022 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | Procesbeleider REA/RBO |
WAT? | Voor de samenwerking onderwijs en jeugd in de regio is een Regionale Educatieve Agenda opgesteld. DENSA verzorgt de procesbegeleiding op bestuurlijk- en beleidsniveau, het blijvend verbinden van de betrokken partijen met als doel het behalen van de gezamenlijke doelstellingen. |
WANNEER? | 2021 |
WIE? | Regio in het zuiden van het land, 383.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider en adviseur |
WAT? | In het nieuwe 4 jarige VSV programma is bepaald dat de wijze waarop de betrokken partijen samenwerken en hun taakverdeling onderling aangepast zou worden. DENSA heeft samen met alle betrokkenen de nieuwe structuur voor samenwerking ontwikkeld en tot stand gebracht. |
WANNEER? | 2021 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | RMC Coördinator a.i. |
WAT? | Interim RMC Coördinatie, gericht op het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het integreren van de VSV-aanpak met de bestrijding van jeugdwerkloosheid, doorontwikkelen van het jongerenloket 16-27 jaar, vormgeven en uitvoeren ondersteuning schoolverlaters PRO-VSO-Entree naar vervolgonderwijs en/of participatie en realiseren aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp (PO, VO en MBO). |
WANNEER? | 2020 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | Interim RMC Coördinator |
WAT? | Interim RMC Coördinatie, gericht op het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het integreren van de VSV-aanpak met de bestrijding van jeugdwerkloosheid, doorontwikkelen van het jongerenloket 16-27 jaar, vormgeven en uitvoeren ondersteuning schoolverlaters PRO-VSO-Entree naar vervolgonderwijs en/of participatie en realiseren aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp (PO, VO en MBO). |
WANNEER? | 2019 |
WIE? | Regio in het westen van het land, 1.062.000 inwoners |
ROL | Voorzitter bestuurlijk overleg/procesbegeleider |
WAT? | Het voorzitten en begeleiden van het bestuurlijk overleg VSV, bestaande uit gemeenten en onderwijsinstellingen uit de regio. Gericht op besluitvorming met consensus en het vrijmaken van de benodigde energie om voortijdig schoolverlaten effectief te voorkomen en bestrijden en jongeren in een kwetsbare positie optimaal te ondersteunen. |
WANNEER? | 2018 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 180.000 inwoners |
ROL | Interim RMC Coördinator |
WAT? | Interim RMC Coördinatie, gericht op het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het integreren van de VSV-aanpak met de bestrijding van jeugdwerkloosheid, doorontwikkelen van het jongerenloket van 16 tot 27 jaar, vormgeven en uitvoeren ondersteuning schoolverlaters PRO-VSO-Entree naar vervolgonderwijs en/of participatie en aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp (PO, VO en MBO). |
WANNEER? | 2018 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 250.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider en adviseur |
WAT? | Opstellen 5 jarig Business Plan 2017-2021 en jaarplan 2017, begeleiden van het tot stand komen van commitment, de juiste besluitvorming en communicatie, ondersteunen Stuurgroep en team Leerwerkloket bij doorontwikkeling. |
WANNEER? | 2017 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 180.000 inwoners |
ROL | Interim RMC Coördinator |
WAT? | Interim RMC Coördinatie, gericht op het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het integreren van de VSV-aanpak met de bestrijding van jeugdwerkloosheid, doorontwikkelen van het jongerenloket van 16 tot 27 jaar, vormgeven en uitvoeren ondersteuning schoolverlaters PRO-VSO-Entree naar vervolgonderwijs en/of participatie en aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp (PO, VO en MBO). |
WANNEER? | 2017 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 192.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider |
WAT? | DENSA heeft in opdracht van de Stuurgroep VSV het tot stand komen van het Regionaal Programma VSV 2016-2021 begeleid. Door de inbreng van zowel kennis als kunde en de benodigde vaardigheden is in korte tijd een gedragen plan opgesteld |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | VNG, in combinatie met 2 andere toonaangevende bureau’s |
ROL | Adviseur |
WAT? | In pilotregio’s met betrokken gemeenten en onderwijsinstellingen inzetten op versterking van de samenwerking, verkennen van nieuwe vormen van sturing en beleid, knelpunten aanpakken en die zo mogelijk op te lossen. |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | RMC regio in de Randstad, 9 gemeenten, 1.062.000 inwoners |
ROL | Facilitator |
WAT? | Begeleiden bestuurlijk overleg voortijdig schoolverlaten, met als doel de samenwerking tussen de gemeenten en onderwijs in de regio krachtig voort te zetten in het kader van de uitbreiding van de taken van het RMC. |
WANNEER? | 2015-2016 |
WIE? | Regio in de Randstad, 5 gemeenten, 178.000 inwoners |
ROL | RMC Coördinator |
WAT? | Interim RMC Coördinatie, gericht op het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het integreren van de aanpak VSV en jeugdwerkloosheid, vormgeven van ondersteuning voor Pro/VSO/Entree schoolverlaters van onderwijs naar arbeidsmarkt, door ontwikkelen van de integrale jongerenbenadering in het regionale jongerenloket en aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp. |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | Provincie en regio in het midden van het land |
ROL | Projectleider / adviseur |
WAT? | Opstellen van een business case “Een leven lang leren in een veranderde arbeidsmarkt” en het door ontwikkelen van het leerwerkloket binnen de context van de nieuwe regionale infrastructuur. |
WANNEER? | 2015 |
WIE? | Regio in het Noorden van het land |
ROL | Facilitator |
WAT? | Begeleiden bestuurlijk overleg onderwijs en gemeenten om te komen tot een gedragen agenda voor de REA, concrete actie en een opzet van de structuur voor borging van de gemaakte afspraken. |
WANNEER? | 2015 |
WIE? | Gemeente in het midden van het land met 75.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Voorzitter projectgroep, secretaris stuurgroep, procesbegeleider Entree Arbeidsleren en Entree jongerenloket. |
WANNEER? | 2014-2015 |
WIE? | Onderwijsinstelling in het midden van het land |
ROL | Projectleider |
WAT? | Opstellen 2 projectbeschrijvingen voor de academie ondernemerschap en dienstverlening en de academie voor zorg en welzijn. |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Regio in het midden van het land |
ROL | Projectleider |
WAT? | Inhoudelijke programmavoorbereiding aanvraag ESF 2014-2020. |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | G4 gemeente |
ROL | Adviseur |
WAT? | Implementeren SUWI inkijk |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Gemeente in het midden van het land, ongeveer 76.000 inwoners |
ROL | Teamleider Jeugd |
WAT? | Vervanging teamleider Jeugd tijdens zwangerschapsverlof |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Gemeente in het westen van het land met meer dan 100.000 inwoners |
ROL | Project coördinator |
WAT? | Begeleiding van het proces om te komen tot een lokaal educatieve agenda |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Gemeente in het westen van het land met meer dan 500.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Opstellen model voor samenwerking met betrekking tot risicojongeren en een beschrijving maken van de te maken afspraken tussen de ketenpartners |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 10 gemeenten |
ROL | Projectvoorbereider / projectontwikkelaar |
WAT? | Opstellen van een programma, sturing op uitvoering, informeren van bestuurders en netwerkpartners |
WANNEER? | 2013-2014 |
WIE? | Gemeente van 167.000 inwoners |
ROL | Projectleider |
WAT? | Opstellen whitepaper handhaving in het sociale domein 2013 en verder |
WANNEER? | 2013 |
WIE? | Regio in het midden van het land |
ROL | Projectleider |
WAT? | Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt in de sector zorg en welzijn |
WANNEER? | 2012 |
WIE? | Groot adviesbureau |
ROL | Onderzoeker |
WAT? | Landelijk onderzoek naar gemeentelijke rol bij zorg in het onderwijs |
WANNEER? | 2010-2011 |
WIE? | Regio in midden van Nederland, 10 gemeenten |
ROL | Projectvoorbereider / projectontwikkelaar |
WAT? | Voorbereiden en opstarten projecten, verwerven subsidies. Schrijven van programma’s en projectplannen, volgen ontwikkelingen en adviseren over zich voordoende problemen. |
WANNEER? | 2013-2014-2015 |
WIE? | Gemeente van 167.000 inwoners / regio 9 gemeenten |
ROL | Projectleider |
WAT? | Het jongerenloket zet de juiste begeleiding in om het gezamenlijke doel te bereiken: werk en/of school, met eventueel tijdelijke hulp op het gebied van financiën om het doel te bereiken. |
WANNEER? | 2008 |
WIE? | Gemeente van 167.000 inwoners / regio 9 gemeenten |
ROL | Hoofd jongerenloket |
WAT? | Opbouwen en leiding geven aan regionaal jongerenloket, een samenwerkingsverband tussen het UWV WERKbedrijf, UWV klantgroep wajong, RMC en Werk & Inkomen van 9 gemeenten. Deze organisaties brengen de dienstverlening samen die zij te bieden hebben op het gebied van werk, school en/of een tijdelijk inkomen. |
WANNEER? | 2008 |
WIE? | Regio van 3 gemeenten in het westen van Nederland |
ROL | Projectleider |
WAT? | Implementeren steunpunt jongeren, een samenwerkingsverband tussen UWV WERKbedrijf, UWV wajong, RMC en SOZA van 3 gemeenten in het westen van het land. De jongerenadviseurs van het Steunpunt houden zich bezig met het begeleiden van jongeren naar school, werk en/of een tijdelijk inkomen. |
WANNEER? | 2008 |
WIE? | Regio van 3 gemeenten in het westen van het land |
ROL | Teamleider |
WAT? | Coördineren steunpunt jongeren, een samenwerkingsverband tussen UWV WERKbedrijf, UWV wajong, RMC en SOZA van 3 gemeenten in het westen van het land. De jongerenadviseurs van het Steunpunt houden zich bezig met het begeleiden van jongeren naar school, werk en/of een tijdelijk inkomen. Daarbij heeft het Steunpunt de regie over de dienstverlening aan jongeren in de keten Onderwijs, Werk en Inkomen. Wanneer jongeren in beeld komen van één van de partners van het Steunpunt dan wordt binnen het Steunpunt multi-disciplinair bepaald welke aanpak het beste is en welke ondersteuning de jongere nodig heeft om opleiding te volgen of een baan te vinden. |
WANNEER? | 2009 |
Wij zijn u graag van dienst.
Voor vragen, neem gerust contact met ons op. Wij delen onze kennis en sparren graag met u tijdens een kopje koffie over onze inzet om uw doelen te bereiken.