- J.H. Kielastraat 27 3465 KV, Driebruggen
Voortijdig Schoolverlaten
DENSA behoort tot de koplopers op het kennisgebied leerplicht en voortijdig schoolverlaten.
DENSA werkt vanuit één centrale gedachte: zoveel mogelijk jongeren aan de juiste plek helpen binnen onderwijs, zorg en werk. Een aanpak waarbij vele spelers binnen overheid, onderwijs, zorg en bedrijfsleven actief zijn. In elke regio is het speelveld anders samengesteld en georganiseerd. Ons bureau werkt actief samen met de bestaande organisaties om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen en te bestrijden. Wij kunnen u hierbij niet alleen adviseren, maar ook actief met organisaties en jongeren werken om uw doelen te bereiken.
DENSA behoort tot de koplopers op het kennisgebied leerplicht en voortijdig schoolverlaten.
Er is brede ervaring opgebouwd met samenwerking tussen onderwijs en gemeenten, het in beeld brengen en houden van jongeren in een kwetsbare positie, de overgang onderwijs-arbeidsmarkt, regionalisering, het aansturen van teams, het optimaliseren van werkprocessen, het implementeren van sluitende registraties, managementinformatie, ondersteunen bij de keuze van passende software en samenwerking in de keten.
Bekijk onze reeds uitgevoerde opdrachten
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | Procesbeleider regionale educatieve agenda / onafhankelijk voorzitter RBO |
WAT? | Voor de samenwerking onderwijs en jeugd in de regio is een Regionale Educatieve Agenda opgesteld. DENSA verzorgt de procesbegeleiding op bestuurlijk- en beleidsniveau, het blijvend verbinden van de betrokken partijen met als doel het behalen van de gezamenlijke doelstellingen. |
WANNEER? | 2022 |
WIE? | Regio in het oosten van het land, 390.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Begeleiden implementatie regionale samenwerking leerplicht |
WANNEER? | 2022 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider regionale educatieve agenda/onafhankelijk voorzitter RBO |
WAT? | Voor de samenwerking onderwijs en jeugd in de regio is een Regionale Educatieve Agenda opgesteld. DENSA verzorgt de procesbegeleiding op bestuurlijk- en beleidsniveau, het blijvend verbinden van de betrokken partijen met als doel het behalen van de gezamenlijke doelstellingen. |
WANNEER? | 2021 |
WIE? | Regio in het zuiden van het land, 383.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider en adviseur |
WAT? | In het nieuwe 4 jarige VSV programma is bepaald dat de wijze waarop de betrokken partijen samenwerken en hun taakverdeling onderling aangepast zou worden. DENSA heeft samen met alle betrokkenen de nieuwe structuur voor samenwerking ontwikkeld en tot stand gebracht. |
WANNEER? | 2021 |
WIE? | Regio in het oosten van het land, 390.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Begeleiden implementatie regionale samenwerking leerplicht |
WANNEER? | 2021 |
WIE? | Regio in het zuiden van het land, 106.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider en adviseur |
WAT? | Na jarenlange goede samenwerking op leerplicht werd het voor de gemeenten tijd om de uitvoering te herijken naar de opdrachten van nu. Daarbij hoort het maken van nieuwe afspraken over de uitvoering en in dit geval ook het herzien van de dienstverleningsovereenkomst en de wijze waarop de samenwerking tussen RBL en beleid is vormgegeven. |
WANNEER? | 2021 |
WIE? | Regio in het zuiden van het land, 402.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Onderzoeken haalbaarheid regionale samenwerking leerplicht volgens het scenario ‘één team, één taak’ voor 7 gemeenten en adviseren over de realisatie van de samenwerking. |
WANNEER? | 2020 |
WIE? | Regio in het oosten van het land, 390.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Verkenning naar de meerwaarde van regionale samenwerking op het gebied van leerplicht. |
WANNEER? | 2020 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | Interim RMC Coördinator |
WAT? | Interim RMC Coördinatie, gericht op het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het integreren van de VSV-aanpak met de bestrijding van jeugdwerkloosheid, doorontwikkelen van het jongerenloket 16-27 jaar, vormgeven en uitvoeren ondersteuning schoolverlaters PRO-VSO-Entree naar vervolgonderwijs en/of participatie en realiseren aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp (PO, VO en MBO). |
WANNEER? | 2020 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 210.000 inwoners |
ROL | Interim RMC Coördinator |
WAT? | Interim RMC Coördinatie, gericht op het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het integreren van de VSV-aanpak met de bestrijding van jeugdwerkloosheid, doorontwikkelen van het jongerenloket 16-27 jaar, vormgeven en uitvoeren ondersteuning schoolverlaters PRO-VSO-Entree naar vervolgonderwijs en/of participatie en realiseren aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp (PO, VO en MBO). |
WANNEER? | 2019 |
WIE? | Regio in het westen van het land, 1.062.000 inwoners |
ROL | Voorzitter bestuurlijk overleg/procesbegeleider |
WAT? | Het voorzitten en begeleiden van het bestuurlijk overleg VSV, bestaande uit gemeenten en onderwijsinstellingen uit de regio. Gericht op besluitvorming met consensus en het vrijmaken van de benodigde energie om voortijdig schoolverlaten effectief te voorkomen en bestrijden en jongeren in een kwetsbare positie optimaal te ondersteunen. |
WANNEER? | 2018 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 193.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Begeleiden en ondersteunen overgang regionaal bureau leerlingzaken en regionaal account jeugd van GR-openbaar lichaam naar GR-bedrijfsvoeringorganisatie. Bemiddeling tussen betrokken gemeenten op management- en beleidsniveau en advisering op inhoudelijke, organisatorische, juridische en privacy/ICT technische aspecten van de nieuwe regionale samenwerking. |
WANNEER? | 2018 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 180.000 inwoners |
ROL | Interim RMC Coördinator |
WAT? | Interim RMC Coördinatie, gericht op het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het integreren van de VSV-aanpak met de bestrijding van jeugdwerkloosheid, doorontwikkelen van het jongerenloket van 16 tot 27 jaar, vormgeven en uitvoeren ondersteuning schoolverlaters PRO-VSO-Entree naar vervolgonderwijs en/of participatie en aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp (PO, VO en MBO). |
WANNEER? | 2018 |
WIE? | Regio in het zuiden van het land, 402.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Inventarisatie huidige regionale afspraken en uitvoering leerplicht en RMC. Verkenning naar gewenste vorm van regionale samenwerking en uitwerking hiervan in samenwerkingsovereenkomst, begroting, verwerkersovereenkomst en overige stukken voor de besluitvorming. |
WANNEER? | 2018 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 251.000 inwoners |
ROL | Coördinator verbeterproject regionale administratie |
WAT? | Om de regionale administratie van leerplicht en RMC te optimaliseren is er, tegelijk met het structureel maken van de samenwerking, besloten een verbeterproject te starten. Binnen de opdracht wordt zowel de administratie zelf geoptimaliseerd als de samenwerking in de regio met betrekking tot de dienstverlening van de administratie. |
WANNEER? | 2018 |
WIE? | 2 gemeenten in het zuiden van het land, 86.000 inwoners |
ROL | Adviseur/projectleider |
WAT? | Uitwerking samenwerking leerplicht en RMC, voorbereiden en begeleiden besluitvorming en begeleiding realisatie van de samenwerking op inhoudelijk, organisatorisch, technisch, juridisch en personeelsvlak. |
WANNEER? | 2018 |
WIE? | Regio in het westen van het land, 1.062.000 inwoners |
ROL | Voorzitter bestuurlijk overleg/procesbegeleider |
WAT? | Het voorzitten en begeleiden van het bestuurlijk overleg VSV, bestaande uit gemeenten en onderwijsinstellingen van de regio. Gericht op besluitvorming met consensus en het vrijmaken van de benodigde energie om voortijdig schoolverlaten effectief en efficiënt te voorkomen en bestrijden. |
WANNEER? | 2017 |
WIE? | Regio in het zuiden van het land, 106.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider en adviseur |
WAT? | Bijstellen bedrijfsplan na 3 jaar succesvol functioneren RBL. Adviseren over nieuwe RMC taken, de positie in het sociaal domein, management informatie volgens ‘de bedoeling’ van het RBL en management informatie voor de interne aansturing van het RBL |
WANNEER? | 2016-2017 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 192.000 inwoners |
ROL | Procesbegeleider |
WAT? | DENSA heeft in opdracht van de Stuurgroep VSV het tot stand komen van het Regionaal Programma VSV 2016-2021 begeleid. Door de inbreng van zowel kennis als kunde en de benodigde vaardigheden is in korte tijd een gedragen plan opgesteld |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | Regio in het noorden van het land, 430.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Uitwerken verdergaande vorm van regionale samenwerking onderwijs-gemeenten. Het gaat hierbij om de volgende onderdelen: professionalisering leerplicht-RMC, vormgeven één contactpersoonschap voor onderwijs en partners namens 11 gemeenten, vormgeven gezamenlijke preventie van verzuim en uitval binnen het onderwijs, verkennen van het voeren van een gezamenlijke leerplicht- en RMC administratie en het verkennen van het gezamenlijk vormgeven scharnierfunctie passend onderwijs – jeugdhulp binnen het onderwijs. |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | Regio in het noorden van het land, 430.000 inwoners |
ROL | Adviseur / facilitator |
WAT? | Organiseren en begeleiden van werksessies met gemeenten en onderwijsinstellingen om te komen tot een gezamenlijk gedragen regionaal programma VSV 2016-2021 met doelen, maatregelen, bekostiging/budgetverdeling, regie, overleg- en organisatiestructuur, bestuurlijk en werkafspraken. |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | VNG, in combinatie met 2 andere toonaangevende bureau’s |
ROL | Adviseur |
WAT? | In pilotregio’s met betrokken gemeenten en onderwijsinstellingen inzetten op versterking van de samenwerking, verkennen van nieuwe vormen van sturing en beleid, knelpunten aanpakken en die zo mogelijk op te lossen. |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | Regio in het noorden van het land, 11 gemeenten, 430.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Onderzoeken van de mogelijkheden voor het bereiken van toegevoegde waarde van regionale samenwerking bij de samenwerking tussen onderwijs en gemeenten. Het onderzoek is gericht op het verbeteren van de samenwerking rondom casuïstiek bij de thema’s leerplicht, voortijdig schoolverlaten en de aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp. |
WANNEER? | 2015-2016 |
WIE? | RMC regio in de Randstad, 9 gemeenten, 1.062.000 inwoners |
ROL | Facilitator |
WAT? | Begeleiden bestuurlijk overleg voortijdig schoolverlaten, met als doel de samenwerking tussen de gemeenten en onderwijs in de regio krachtig voort te zetten in het kader van de uitbreiding van de taken van het RMC. |
WANNEER? | 2015-2016 |
WIE? | Regio in de Randstad, 5 gemeenten, 178.000 inwoners |
ROL | RMC Coördinator |
WAT? | Interim RMC Coördinatie, gericht op het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het integreren van de aanpak VSV en jeugdwerkloosheid, vormgeven van ondersteuning voor Pro/VSO/Entree schoolverlaters van onderwijs naar arbeidsmarkt, door ontwikkelen van de integrale jongerenbenadering in het regionale jongerenloket en aansluiting passend onderwijs-jeugdhulp. |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 5 gemeenten, 180.000 inwoners |
ROL | Projectleider |
WAT? | Projectleiding vervanging software voor regionaal bureau leerplicht en RMC |
WANNEER? | 2016 |
WIE? | Commerciële onderwijsinstelling |
ROL | Ontwikkelaar |
WAT? | Mede ontwikkelen van een opleiding voor professionals op het gebied van verzuim, voortijdig schoolverlaten en onderwijs-arbeidsmarkt. |
WANNEER? | 2015 |
WIE? | Regio in het Midden van het land, 200.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Uitvoeren van een formule evaluatie naar aanleiding van een pilot van 2 jaar als input voor het opstellen van een toekomstvisie voor de wijze van uitvoering van de leerplicht en RMC taken en de positionering hiervan in het sociale domein. |
WANNEER? | 2015 |
WIE? | Regio midden van het land met 300.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Verkenning positionering RBL |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | VNG, in een consortium met 2 andere adviesbureaus |
ROL | Adviseur |
WAT? | Met alle betrokken partijen in een regio inzetten op versterking van de samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers. Nieuwe vormen van sturing en beleid verkennen, knelpunten aanpakken en die zo mogelijk oplossen. |
WANNEER? | 2015 |
WIE? | Landelijke organisatie |
ROL | Adviseur |
WAT? | Ontwikkelen van een formatierichtlijn voor de RMC functie, inclusief handleiding en inzichtelijke berekeningswijze. |
WANNEER? | 2015 |
WIE? | 2 RBL’s in het zuiden van het land |
ROL | Adviseur |
WAT? | Het theoretisch en praktisch verkennen van de oplossingsrichtingen vor het aanpassen van de regionale samenwerking van de RBL’s. |
WANNEER? | 2014-2015 |
WIE? | Regio in het midden van het land van 210.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Verkenning kansen en bedreigingen en opstellen business case voor opzetten regionale administratie voor leerplicht, RMC en leerlingenvervoer met 5 gemeenten. |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Regio in het midden van het land met 210.000 inwoners |
ROL | Projectbegeleider |
WAT? | Begeleiden van de aanbestedingsprocedure voor een nieuw systeem voor de leerlingenadministratie voor 5 gemeenten. |
WANNEER? | 2014-2015 |
WIE? | Regio zuiden van het land met 715.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Onderzoeken welke rechtsvorm uit de WGR het beste past bij het doorontwikkelen van het RBL. |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Regio westen van het land met 175.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Door het uitwerken van de financiële- en risicocomponent toewerken naar overeenstemming over de vorm waarin het RBL kan functioneren en wat de consequenties zijn voor iedere gemeente. |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Regio oosten van het land met 34.000 inwoners |
ROL | Adviseur / projectleider |
WAT? | Onderzoeken of de gemaakte afspraken “werken” en of eventueel aanpassing van deze afspraken nodig is. |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Regio westen van het land met 180.000 inwoners |
ROL | Kwartiermaker |
WAT? | Ondersteuning implementatie en start Regionaal Bureau Leerplicht en RMC |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | G4 gemeente |
ROL | Adviseur |
WAT? | Implementeren SUWI inkijk |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Gemeente in het midden van het land, ongeveer 76.000 inwoners |
ROL | Teamleider Jeugd |
WAT? | Vervanging teamleider Jeugd tijdens zwangerschapsverlof |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Regio in het midden van Nederland met 180.000 inwoners |
ROL | Ondersteunen waarnemend teamleider en RMC coördinator |
WAT? | Werkzaamheden op het gebied van RMC coördinatie en management |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Gemeente in het westen van het land met meer dan 500.000 inwoners |
ROL | Adviseur |
WAT? | Opstellen model voor samenwerking met betrekking tot risicojongeren en een beschrijving maken van de te maken afspraken tussen de ketenpartners |
WANNEER? | 2014 |
WIE? | Regio in het midden van het land, 10 gemeenten |
ROL | Projectvoorbereider / projectontwikkelaar |
WAT? | Opstellen van een programma, sturing op uitvoering, informeren van bestuurders en netwerkpartners |
WANNEER? | 2013-2014 |
WIE? | Regio westen van het land met 180.000 inwoners |
ROL | Projectbegeleider |
WAT? | Implementatie Regionaal Bureau Leerplicht en begeleiden van de aanbestedingsprocedure voor een nieuw systeem voor de leerlingenadministratie |
WANNEER? | 2013 |
WIE? | Regio met 300.000 inwoners |
ROL | Projectleider / adviseur |
WAT? | Verkenning positie RMC |
WANNEER? | 2013 |
WIE? | Grote gemeente in het midden van het land, 320.000 inwoners |
ROL | Coach |
WAT? | Coaching nieuwe senior beleidsmedewerker onderwijs, inwerken in het bredere vakgebied onderwijs en jeugd, sociale kaart, belangrijke thema’s landelijke, regionaal en lokaal |
WANNEER? | 2013 |
WIE? | Bestuursacademie Nederland |
ROL | Docent / trainer |
WAT? | Lesgeven binnen vakopleiding leerplicht en RMC, opzetten en verzorgen van diverse (in company) cursussen en workshops door het hele land op het gebied van cultuurverandering, kwaliteitszorg, ketensamenwerking en regionale samenwerking. |
WANNEER? | 2005 tot en met 2015 |
WIE? | Grote gemeente in het westen van het land, 500.000 inwoners |
ROL | Facilitator |
WAT? | Begeleiden MT bij denk- en veranderingsproces resultaatgericht werken en cultuurverandering productgroep Leerlingzaken |
WANNEER? | 2012 |
WIE? | Regio in midden van Nederland, 10 gemeenten |
ROL | Projectvoorbereider / projectontwikkelaar |
WAT? | Voorbereiden en opstarten projecten, verwerven subsidies. Schrijven van programma’s en projectplannen, volgen ontwikkelingen en adviseren over zich voordoende problemen. |
WANNEER? | 2013-2014-2015 |
WIE? | RMC subregio in het midden van Nederland |
ROL | Projectleider |
WAT? | Opstellen business case voor opzetten regionaal bureau voor leerplicht, RMC en leerlingenvervoer met 4 gemeenten |
WANNEER? | 2013 |
WIE? | Gemeente van 167.000 inwoners / regio 9 gemeenten |
ROL | Projectleider |
WAT? | Het jongerenloket zet de juiste begeleiding in om het gezamenlijke doel te bereiken: werk en/of school, met eventueel tijdelijke hulp op het gebied van financiën om het doel te bereiken. |
WANNEER? | 2008 |
WIE? | Gemeente van 167.000 inwoners / regio 9 gemeenten |
ROL | Hoofd jongerenloket |
WAT? | Opbouwen en leiding geven aan regionaal jongerenloket, een samenwerkingsverband tussen het UWV WERKbedrijf, UWV klantgroep wajong, RMC en Werk & Inkomen van 9 gemeenten. Deze organisaties brengen de dienstverlening samen die zij te bieden hebben op het gebied van werk, school en/of een tijdelijk inkomen. |
WANNEER? | 2008 |
WIE? | Regio van 3 gemeenten in het westen van Nederland |
ROL | Projectleider |
WAT? | Implementeren steunpunt jongeren, een samenwerkingsverband tussen UWV WERKbedrijf, UWV wajong, RMC en SOZA van 3 gemeenten in het westen van het land. De jongerenadviseurs van het Steunpunt houden zich bezig met het begeleiden van jongeren naar school, werk en/of een tijdelijk inkomen. |
WANNEER? | 2008 |
WIE? | Regio van 3 gemeenten in het westen van het land |
ROL | Teamleider |
WAT? | Coördineren steunpunt jongeren, een samenwerkingsverband tussen UWV WERKbedrijf, UWV wajong, RMC en SOZA van 3 gemeenten in het westen van het land. De jongerenadviseurs van het Steunpunt houden zich bezig met het begeleiden van jongeren naar school, werk en/of een tijdelijk inkomen. Daarbij heeft het Steunpunt de regie over de dienstverlening aan jongeren in de keten Onderwijs, Werk en Inkomen. Wanneer jongeren in beeld komen van één van de partners van het Steunpunt dan wordt binnen het Steunpunt multi-disciplinair bepaald welke aanpak het beste is en welke ondersteuning de jongere nodig heeft om opleiding te volgen of een baan te vinden. |
WANNEER? | 2009 |
Wij zijn u graag van dienst.
Voor vragen, neem gerust contact met ons op. Wij delen onze kennis en sparren graag met u tijdens een kopje koffie over onze inzet om uw doelen te bereiken.